מפת אנטארקטיקה: חשיפת היבשת הקפואה

מדבר הקרח העצום שבקוטב הדרומי מהווה אזור מרהיב לטיולים ולהיכרות עם נפלאות הטבע ובעלי החיים הייחודיים – מפינגווינים וכלבי ים וכלה בלווייתנים ובשלל ציפורים. היכרות עם המפה הלא מוכרת של היבשת הלבנה המרתקת

אנטארקטיקה, היבשת הדרומית ביותר של כדור הארץ, היא שממה עצומה וקפואה. שטחו של מדבר הקרח הזה – המשתרע על כ-14 מיליון קמ”ר בקוטב הדרומי – הופך אותו ליבשת החמישית בגודלה. אבל המונח מדבר יכול להטעות – למרות הסביבה הקשה אנטארקטיקה היא ביתם לא רק של כמה מהמאפיינים הגיאוגרפיים המדהימים ביותר אלא גם של מגוון גדול מאוד ומרהיב של בעלי חיים. יתר על כן, היא ממלאת תפקיד מכריע במערכת האקלים של כדור הארץ. מפת אנטארקטיקה, שלעתים קרובות מתעלמים ממנה, חושפת נוף מרתק ומורכב שעוצב במהלך אלפי שנים ונחקר רבות על ידי מדענים מאז שרגלו של האדם דרכה שם לראשונה בתחילת המאה ה-19.

הגיאוגרפיה של אנטארקטיקה

מפת אנטארקטיקה נשלטת כאמור על ידי קרח – כ-98% משטחה מכוסה ביריעת קרח בעובי ממוצע של 1.9 ק”מ. מתחתיה שוכנת יבשת עם הרים, עמקים ואגמים תת-קרחוניים. מזרח ומערב אנטארקטיקה מופרדים על ידי ההרים הטרנס-אנטארקטיים. החלק המזרחי גדול יותר ובו גם נמצא הקרח העבה ביותר, בעוד שבמערב יש יותר קרחונים ומדפי קרח המועדים להמסה.

אחד המאפיינים הבולטים ביותר במפת אנטארקטיקה הוא חצי האי האנטארקטי, אשר בולט לכיוון דרום אמריקה. זהו החלק הנגיש ביותר של היבשת, שאליו מגיעות ספינות המחקר והסיור ובו נמצאות גם תחנות מחקר רבות. זה גם המקום שבו מתרחשות כמה מההשפעות הנראות לעין של שינויי האקלים, עם איבוד קרח מהיר וטמפרטורות חמות יותר.

האתרים המרכזיים על מפת אנטארקטיקה

מדף הקרח של רוס: מדף הקרח הגדול בעולם משתרע על שטח של 487,000 קמ”ר ומהווה שלוחה צפה של מעטפת הקרח של מערב אנטארקטיקה. מדף מסיבי זה עוזר לייצב את הקרחונים שמאחוריו ומונע איבוד קרח מהיר.

מדף הקרח פילצ’נר-רון: נמצא בים וודל, ועוזר באופן דומה בבלימת קרחונים.

הר וינסון: הפסגה הגבוהה ביותר באנטארקטיקה, המגיעה לגובה של 4,892 מטר בהרי אלסוורת’. הרים אלו הם חלק מהנוף המחוספס החבוי מתחת למעטה הקרח. בעוד שהפסגה הזו עשויה להיראות חסרת משמעות במפה בגלל הנוכחות המכריעה של קרח, היא מהווה אתגר מרתק למטפסי הרים.

אגם ווסטוק: הגדול שבאגמים התת-קרחוניים הרבים שוכן מתחת למעטה של 4 קילומטרים של קרח ונשאר נוזלי בגלל החום שנוצר בליבת כדור הארץ. האגם, שנותר מבודד משאר חלקי כדור הארץ במשך מיליוני שנים, ואולי מכיל צורות חיים ייחודיות, עורר לפיכך את עניינם של המדענים לאורך השנים.

מחקר ומיפוי אנטארקטיקה

המיפוי המפורט של אנטארקטיקה הוא עניין חדש יחסית, והוא מובל על ידי משלחות מדעיות המשתמשות בטכנולוגיה מודרנית. מכיוון שהיבשת ברובה איננה מיושבת, ללא אוכלוסייה ילידית והיא נעדרת ערים, הרי שרוב האתרים במפת היבשת נקראים על שם חוקרים, מדענים ותחנות מחקר. ארצות הברית, רוסיה, אוסטרליה וכמה מדינות אירופיות מפעילות תחנות מחקר רבות ברחבי היבשת, התורמות לקרטוגרפיה שלה.

עם הופעת טכנולוגיית הלוויין גם מיפוי אנטארקטיקה זכה לקפיצת מדרגה. לוויינים מספקים נתונים רבים וחשובים על תנועת הקרח, השפעות שינויי האקלים ואתרים וחיים מתחת לקרח. הדמיות מכ”ם ו-GPS אפשרו מפות מדויקות יותר של היבשת, ומסייעים לחשוף עוד ועוד פרטים שבעבר הוסתרו במעמקי הקרחונים.

מפת אנטארקטיקה היא יותר מאשר ייצוג קרטוגרפי בלבד – זהו כלי מדעי שעוזר לנו להבין את הדינמיקה של אקלים כדור הארץ. ככל ששינוי האקלים מואץ, חקר מדפי הקרח, הקרחונים והגיאוגרפיה הכללית של אנטארקטיקה הופך חיוני לחיזוי עליית פני הים העתידית ודפוסי מזג אוויר גלובליים. היבשת אולי נראית מרוחקת ולא מיושבת, אבל השפעתה על העולם היא עמוקה. ככל שהמחקר יימשך וישתכלל, מפת אנטארקטיקה תתפתח ותציע תובנות חדשות לגבי הגבול הקפוא הזה ותפקידו בעיצוב עתידו של כדור הארץ.

בעלי חיים באנטארקטיקה

כאמור, למרות תנאי המחיה הקשים, אנטארקטיקה מהווה בית למגוון מרהיב של בעלי חיים, בעיקר מינים ימיים. בין הבולטים שמסעות המחקר והטיולים נערכים בעקבותיהם ומספקים שפע בלתי נדלה של אפשרויות צילום:

פינגווינים: בין המינים שנמצאים כאן אפשר למצוא את הפינגווין הקיסרי – הגדול מכל מיני הפינגווינים, המותאם היטב לקור ומתרבה במהלך החורף האנטארקטי; פינגווין אדלי – מין קטן יותר, בעל אופי שובב וסקרן; פינגווין ג’נטו – בעל המקור הכתום, פינגווין רצועת הסנטר – בעל הרצועה השחורה המרהיבה הנמתחת מראשו ועד סנטרו.

כלבי ים: אלה כוללים בין היתר את כלב ים וודל – הידוע ביכולת הצלילה העמוקה שלו במים הקפואים וכלב ים נמרי – הניזון בעיקר מפינגווינים ומדגים.

לווייתנים: לווייתן כחול – בעל החיים הגדול ביותר על פני כדור הארץ מגיע במהלך הקיץ האנטארקטי; לווייתן גבן – מפורסם בשירים המורכבים שלו; אורקה: הצד בלהקות בעיקר כלבי ים, פינגווינים ודגים.

ציפורים: גיבתון השלג – ציפור קטנה ולבנה המתרבה על צוקי אנטארקטיקה; סקואה (בעברית: חמסן) – ציפור תוקפנית שלעתים קרובות טורפת גוזלים של פינגווינים.

טיולים לאנטארקטיקה

כאמור, אנטארקטיקה מהווה תפאורה מושלמת הן לחובבי הטבע הנדיר והן לחובבי צילום. מסעות שיט אל היבשת הדרומית הקפואה מהווים אטרקציה שנשארת כמזכרת נצח.

חברת פוטוטבע, אחת מחברות טיולי ההרפתקאות והצילום הגדולות בעולם, מפעילה צוות מנוסה של יותר מ-30 מדריכים ומדריכות מעולמות הביולוגיה, הצילום והזואולוגיה שמספקים חוויה של פעם בחיים במסעות הקוטב הדרומי, בקבוצות קטנות. טיולי הטבע שהיא מארגנת לאנטארקטיקה מובילים את המטיילים בעקבות הלווייתנים, כלבי הים, הפינגווינים, דובי ים, פילי ים והציפורים בקרחוני הענק ובהליכות בנוף מרהיב, בין היתר של הרי געש. בשיט הנערך בספינה אינטימית, הכוללת בר וסיפון תצפית, לאונג’, ספרייה, חדר כושר ועוד – זוכים הטיילים לפינוק בתום כל יום סיורים מספק.

לפרטים והרשמה לטיול לאנטארקטיקה צרו קשר : טל’ 077-7408141

הצטרפו לניוזלטר שלנו והישארו מעודכנים!

השאירו פרטים
ונחזור אליכם בהקדם

סוגי חדרים פולר פיונייר

חדר טריפל - 3 משתתפים

מיטת קומותיים ומיטת יחיד

שולחן כתיבה

ארון בגדים ומגירות

כיור בתא

חלון צוהר

שירותים ומקלחת משותפים

 

6990$ למשתתף

חדר טווין - 2 משתתפים

2 מיטות יחיד

ספה

שולחן כתיבה

ארון בגדים ומגירות

כיור בתא

מייבש שיער

חלון צוהר

שירותים ומקלחת משותפים

 7880$ למשתתף

חדר זוגי פרימיום - 2 משתתפים

2 מיטות יחיד

שולחן כתיבה

ארון בגדים ומגירות

חלון 

שירותים ומקלחת פרטיים

 9820$ למשתתף

חדר סוויטה -2 משתתפים

מיטה זוגית

איזור ישיבה מרווח בתא

שולחן כתיבה

ארון בגדים ומגירות

שירותים ומקלחת פרטיים

מייבש שיער

חלונות

 10920$ למשתתף

סוויטת הקפטן - 2 משתתפים

התא הכי גדול ומרווח

מיטה זוגית

סלון ישיבה

שולחן כתיבה

ארון בגדים ומגירות

שירותים ומקלחת פרטיים

מייבש שיער

חלונות

 12900$ למשתתף

 

תא יחיד פרימיום

מיטת קומותיים לשימוש יחיד

שולחן כתיבה 

ספה

מלתחה ומגירות

שירותים ומקלחת פרטיים

מייבש שיער

חלון 

 16700$ לחדר